menu x

13 chyb, kterých se dopouští majitelé stránek

  • 15.12.2014

Tento článek vychází z přednášky „Jak neuspět se svým webem“, kterou měl Petr Bechyně na čtvrté WordPress konferenci v Pražském Impact Hubu. Uvedu zde 13 chyb, kterých se podle mého názoru dopouští majitelé nebo někteří tvůrci stránek.

1. Nic neplánujete
Ještě před založením webových stránek musíte vědět, co na stránkách bude. Dobré je nakreslit si základní rozložení stránek na papír a napsat si několik položek do hlavního menu.  Ke každé položce v menu si začněte rozepisovat, co zhruba bude na jednotlivých stránkách.

Příprava před tvořením stránek se může zdát jako samozřejmost. Často se však stává, že někdo chce webové stránky a neví k jakému konkrétnímu účelu je bude chtít využívat. Vytvořit si plán je důležité, ale pokud v průběhu prací zjistíte, že je potřeba některou část naplánovaných akcí změnit, nebojte se změny. Nemusíte vždy za každou cenu dodržet plán přesně tak, jak jste si na začátku stanovili.

2. Tvoříte stránky pro všechny
Velkou a častou chybou je nemít žádnou cílovou skupinu, pro kterou webové stránky chcete vytvořit. Vždy je dobré vědět, jakou skupinu lidí chcete stránkami oslovit. Budou stránky navštěvovat spíše muži? Kolik let bude nejčastěji mým návštěvníkům? Na takové otázky byste měli být schopni odpovědět. Podle toho musíte stránky přizpůsobit nejen volbou správných barev, ale i výběrem správného obsahu. Čím přesněji budete schopni určit svoji cílovou skupinu, tím lépe dokážete návštěvníky oslovit.

3. Děláte webové stránky tak, jak se líbí vám
Jsou to přece vaše stránky. Proč byste se tedy měli ptát na názor ostatních lidí že? Nezapomínejte, že chcete stránkami zaujmout ostatní lidi. Ne sebe. Určitě stránky přizpůsobujte tak, aby s nimi byli spokojeni především návštěvníci.

4. Vybíráte si co nejlevnějšího webdesignera
Webové stránky si podnikatelé pořizují, aby díky nim vydělali více peněz. Nemyslím si, že se vyplatí šetřit tím, že si stránky necháte vytvořit od studenta, který se tvořit stránky teprve učí. Díky nekvalitním stránkám nejen že nevyděláte více peněz, ale pokud stránky budou opravdu hodně špatné, může to vaší firmě zhoršit pověst.

5. Utratíte celý rozpočet za tvorbu stránek
Po dokončení stránek je potřeba nějakým způsobem na nové stránky přivést návštěvníky. K tomu je třeba investovat do propagace. Pokud utratíte všechny peníze za tvorbu stránek, nic nezbude na propagaci a na nové stránky se nikdo nezačne chodit.

6. Na hlavní stránku dáváte hodně informací
Na hlavní stránce by mělo být jen několik nejdůležitějších informací. Nezahlťte návštěvníka informacemi. Setkal jsem se mnohokrát s tím, že majitelé stránek mají tendenci na hlavní stránku umístit co nejvíce obsahu. Pokud do toho ještě někoho napadne zvýraznit tučně celé odstavce textu, nejen, že to nevypadá dobře, ale obsah je nepřehledný a nikdo si ho ani nebude chtít přečíst.

7. Používáte obsah z jiných webů
Používáním obsahu z cizích webů bez souhlasu majitelů stránek se můžete dostat do nepříjemné situace. Porušování autorských práv není to, co byste jako majitelé stránek měli dělat. I v případě, že získáte souhlas na použití textů z jiných stránek určitě nedoporučuji ho používat. Je lepší nabízet na svých stránkách unikátní obsah.

8. Píšete prázdný text – klišé
Určitě jste na nějakých stránkách viděli věty typu: Jsme mladá dynamicky se rozvíjející společnost, která přistupuje ke každému zákazníkovi individuálně. Těmito slovy návštěvníky jen zdržujete a odvádíte od podstatných informací.

9. Vítejte na našich stránkách
Na mnoha stránkách se můžete setkat s větou: „Vítejte na našich nových webových stránkách“. Tento text je úplně zbytečný. Návštěvník, který dorazí na vaše stránky se chce okamžitě dostat k jádru informací, které hledá. Ačkoli se může zdát, že přivítáním návštěvníky potěšíte, opak je pravdou.

10. Neaktualizujete stránky
Po spuštění nových webových stránek již dále nepřidáváte nový obsah. To návštěvníky odradí a už nikdy nenavštíví vaše stránky znovu. Zapamatují si, že váš web je ten, kde se nic nemění. Později pro vás bude mnohem složitější naučit návštěvníky na vaše stránky začít znovu chodit.

11. Nesledujete návštěvnost
Znát své návštěvníky je důležité. Nejen, že můžete sledovat kolik lidí stránky navštěvuje, ale můžete zjistit i z jakých měst návštěvníci stránky zobrazují. Tomu můžete přizpůsobovat například marketingové strategie. Přes aplikaci Google Analytics můžete opravdu podrobně sledovat pohyb na vašich stránkách.

12. Vkládáte na stránky velké obrázky
Velké obrázky na webu zpomalují načítání stránek. V dnešní době už lidé nejsou zvyklí dlouho čekat na načtení stránek. Pomalé načítání nemusí souviset pouze s velkými obrázky, ale vkládání velkých obrázků na stránky je základní chybou.

13. Datum, hodiny nebo počasí
Stránky typu seznam.cz jsou jedinou výjimkou, kde se hodí zobrazovat datum, hodiny a počasí. Na všech ostatních stránkách jsou tyto informace naprosto zbytečné a nehodí se tam.

Tvorba www stránek

Provádíme kompletní tvorbu webových stránek. Naše služby jsou vhodné pro malé a střední podnikatele.